Ruim 60 jaar ervaring
Jan wit en zoon sinds 1958
Nog niet overtuigd?
Bekijk wat onze klanten over ons zeggen
Hulp Nodig?
We bieden een uitstekend service
Alle tools om aan te sluiten
Bij ons slaag je in één keer.
Ruim 60 jaar ervaring
Jan wit en zoon sinds 1958
Nog niet overtuigd?
Bekijk wat onze klanten over ons zeggen
Hulp Nodig?
We bieden een uitstekend service
Alle tools om aan te sluiten
Bij ons slaag je in één keer.
Ruim 60 jaar ervaring
Jan wit en zoon sinds 1958
Nog niet overtuigd?
Bekijk wat onze klanten over ons zeggen
Het geluid van knisperend hout ervaren
Haal nog meer rendement uit je houtkachel
In slaap vallen voor de kachel?
Dan moet je hem natuurlijk eerst aansluiten
Ruim 60 jaar ervaring
Jan wit en zoon sinds 1958
Nog niet overtuigd?
Bekijk wat onze klanten over ons zeggen
Wij ademen rookgas
Zolang zijn we dus al specialist…
Hele complexen aansluiten op een CLV systeem?
Het was nog nooit zo makkelijk met Jan Wit
Ruim 60 jaar ervaring
Jan wit en zoon sinds 1958
Nog niet overtuigd?
Bekijk wat onze klanten over ons zeggen
Goed ventileren, zonder één raam te openen
Wij laten je zien hoe
Ventilatie voor platte en schuine daken
Alles wat je nodig hebt
Hemelwaterafvoer
Warmtepomp
Informatie
Dezelfde dag verzonden
Bij bestellingen vóór 16:00 uur
30 dagen bedenktijd
Op vrijwel alle producten
Gratis verzending
Voor orders boven €100,-
Ruim 60 jaar ervaring
Jan Wit & Zoon sinds 1958
Algemene Voorwaarden voor Consumenten Webwinkel
Inhoudsopgave:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 – De prijs
Artikel 12 – Conformiteit en garantie
Artikel 13 – Levering en uitvoering
Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 – Betaling
Artikel 16 – Klachtenregeling
Artikel 17 – Geschillen
Artikel 18 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument
producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een
overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de
ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak
tussen die derde en de ondernemer;
2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn
herroepingsrecht;
3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep
of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
4. Dag: kalenderdag;
5. Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van
producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de
tijd is gespreid;
6. Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in
staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een
manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de
opgeslagen informatie mogelijk maakt.
7. Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd
af te zien van de overeenkomst op afstand;
8. Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die de ondernemer ter
beschikking stelt die een consument kan invullen wanneer hij gebruik wil maken
van zijn herroepingsrecht.
9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op
afstand aan consumenten aanbiedt;
10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door
de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten
en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik
gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
11. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt
voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer
gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
12. Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van de
ondernemer.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Jan Wit & Zonen V.O.F
Kitmanstraat 6, 1812 PM te Alkmaar
Telefoonnummer: 072 511 2209
E-mailadres: info@janwit.nl
KvK-nummer: 81567502
Btw-identificatienummer: NL862140493B01
Artikel 3 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de
ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en
bestellingen tussen ondernemer en consument.
2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze
algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt
gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer
zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos
worden toegezonden.
3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking
van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de
tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de
consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de
consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame
gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de
overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de
algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en
dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze
kosteloos zullen worden toegezonden.
4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van
overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van
tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke
bepaling die voor hem het meest gunstig is.
5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig
moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de
overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de
betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door
een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.
6. Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden
beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
7. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van
onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene
voorwaarden.
Artikel 4 – Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden
geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen
en aan te passen.
3. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden
producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een
goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de
ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe
weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen
of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
4. Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen
geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
5. Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de
aangeboden producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven
kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.
Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de
rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 – De overeenkomst
1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op
het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen
aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard,
bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de
aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door
de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer
passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de
elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving.
Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe
passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4. De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de
consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten
en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de
overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek
goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd
gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering
bijzondere voorwaarden te verbinden.
5. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende
informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een
toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager,
meesturen:
ï‚· het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument
met klachten terecht kan;
ï‚· de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het
herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding
inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
ï‚· de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
ï‚· de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de
ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de
uitvoering van de overeenkomst;
ï‚· de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of
digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de
wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op
afstand;
ï‚· de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de
overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde
duur is.
ï‚· indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor
herroeping.
6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van
toepassing op de eerste levering.
7. Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van
voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij levering van producten:
1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een
product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van
redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van
herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een
vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het
product heeft ontvangen, of:
1. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft
besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen
derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij
de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze
over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een
verschillende levertijd weigeren.
2. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of
onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen
derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
3. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende
een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem
aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Bij levering van diensten:
3. Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst
zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste 14 dagen,
ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst.
4. Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten
naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake
verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en
de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die
nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen.
Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren
en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product
die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan
toegestaan in lid 1.
3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als
de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle
wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en de kosten daarvan
1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen
de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op
andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1
bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit
aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer
heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de
terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt
voordat de bedenktijd is verstreken.
3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien
redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de
ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het
herroepingsrecht ligt bij de consument.
5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het
product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten
moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de
consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
6. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle
aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op
elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding
onverwijld een ontvangstbevestiging.
2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele
leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het
geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag
waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt
het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product
heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft
teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de
consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode.
De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de
goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor
de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
1. De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor
producten zoals omschreven in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht
geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor
het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
2. Het herroepingsrecht wordt hierbij uitgesloten voor de navolgende producten:
 die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties
van de consument;
 die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
 die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
 die snel kunnen bederven of verouderen;
 waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt
waarop de ondernemer geen invloed heeft;
 voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument
de verzegeling heeft verbroken;
 voor hygiënische producten waarvan de consument de verzegeling heeft
verbroken.
3. Het herroepingsrecht wordt hierbij uitgesloten voor diensten waarvan de
levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat
de bedenktijd is verstreken.
Artikel 11 – De prijs
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de
aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen
als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten
waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en
waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden.
Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde
prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst
zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of
bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst
zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
 deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
 de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met
ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
6. Alle prijzen zijn onder voorbehoud van schrijf, typ, druk – en zetfouten. Voor de
gevolgen van dergelijke fouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij
dergelijke fouten is de ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve
prijs te leveren.
Artikel 12 – Conformiteit en Garantie
1. De ondernemer staat ervoor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de
overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van
deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming
van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of
overheidsvoorschriften. Indien zulks expliciet is overeengekomen staat de
ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal
gebruik.
2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af
aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de
overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
3. Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen [2 maanden]
na levering aan de ondernemer schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van
de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat
verkerend.
4. De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de
fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter te nimmer verantwoordelijk
voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele
toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het
gebruik of de toepassing van de producten.
5. De garantie geldt niet indien:
ï‚· De consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt
of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
ï‚· De geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of
anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de
aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn;
ï‚· De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die
de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit
van de toegepaste materialen.
Artikel 13 – Levering en uitvoering
1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in
ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de
beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar
heeft gemaakt.
3. Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal het
bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30
dagen uitvoeren, tenzij consument akkoord is gegaan met een langere
leveringstermijn. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een
bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de
consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft
bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder
kosten te ontbinden. De consument heeft geen recht op een schadevergoeding.
4. Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de
consument geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de
consument geen recht op schadevergoeding.
5. In geval van ontbinding conform het lid 3 van dit artikel zal de ondernemer het
bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen
14 dagen na ontbinding, terugbetalen.
6. Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de
ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen.
Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld
dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het
herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele
retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
7. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de
ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf
aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij
uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 15 – Betaling
1. Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument
verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 7 werkdagen na het ingaan
van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1. In geval van een
overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de
consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene
voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%.
Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen
gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en),
alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde
betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is
deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de
ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan
zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze
14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente
verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte
buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten
bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de
daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum
van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van
genoemde bedragen en percentages.
Artikel 16 – Klachtenregeling
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekendgemaakte
klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze
klachtenprocedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 2 maanden
volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de
consument de gebreken heeft geconstateerd.
3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen
gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een
voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen
de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een
indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een
geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
5. Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de
ondernemer naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos repareren,
vervangen, of een korting verstrekken repareren.
6.Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot de ondernemer. Indien de webwinkel is aangesloten bij Stichting WebwinkelKeur en bij klachten die niet in onderling overleg opgelost kunnen worden dient de consument zich te wenden tot Stichting WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl), deze zal gratis bemiddelen. Controleer of deze webwinkel een lopend lidmaatschap heeft via https://www.webwinkelkeur.nl/ledenlijst/. Mocht er dan nog niet tot een oplossing gekomen worden, heeft de consument de mogelijkheid om zijn klacht te laten behandelen door de door Stichting WebwinkelKeur aangestelde onafhankelijke geschillencommissie, de uitspraak hiervan is bindend en zowel ondernemer als consument stemmen in met deze bindende uitspraak. Aan het voorleggen van een geschil aan deze geschillencommissie zijn kosten verbonden die door de consument betaald dienen te worden aan de betreffende commissie. Tevens is het mogelijk om klachten aan te melden via het Europees ODR platform (http://ec.europa.eu/odr).
Artikel 17 – Geschillen
1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze
algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van
toepassing. Ook indien de consument woonachtig is in het buitenland.
2. Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
Artikel 18 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen
niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan
wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen
worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
***
Algemene Voorwaarden voor Zakelijke klanten
1.1Â Â Â Â Â Â In deze algemene voorwaarden (“Voorwaarden”) wordt verstaan onder:
Â
2.1Â Â Â Â Â Â Behoudens wanneer, mede gezien de aard van de overeengekomen of overeen te komen prestaties, andere Algemene Voorwaarden van Jan Wit & Zonen van toepassing zijn, maken deze Voorwaarden deel uit van alle Overeenkomsten en zijn deze Voorwaarden van toepassing op alle (overige) handelingen en rechtshandelingen tussen Jan Wit & Zonen en Opdrachtgever, ook wanneer die (rechts)handelingen niet mochten leiden tot, of niet in verband staan met, een Overeenkomst.
2.2Â Â Â Â Â Â De toepasselijkheid van enige algemene voorwaarde van Opdrachtgever wordt door Jan Wit & Zonen uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.3Â Â Â Â Â Â Bepalingen uit deze Voorwaarden zijn niet van toepassing voor zover zij in strijd mochten zijn met toepasselijke bepalingen van dwingend recht. Mocht enige bepaling in deze Voorwaarden nietig of anderszins onafdwingbaar zijn, dan tast dat de geldigheid van de overige bepalingen in deze Voorwaarden en de Overeenkomst niet aan.
3.1Â Â Â Â Â Â Een aanbieding of prijsopgave van Jan Wit & Zonen bindt haar niet en geldt slechts als een uitnodiging tot het plaatsen van een Order.
3.2Â Â Â Â Â Â Jan Wit & Zonen is gerechtigd Orders zonder opgaaf van reden te weigeren c.q. niet uit te voeren. Voor het bewijs van de inhoud van de Order en de vervolgopdrachten en -instructies geldt de verkoopadministratie van Jan Wit & Zonen voor partijen als bindend bewijs.
3.3      Een Overeenkomst komt tot stand zodra Jan Wit & Zonen een Order van Opdrachtgever schriftelijk aanvaardt middels een opdrachtbevestiging of door uitvoering aan de Order te geven. Voor zover Opdrachtgever een aanbod van Jan Wit & Zonen aanvaardt met afwijkingen van ondergeschikte betekenis, maken die afwijkingen geen deel uit van de Overeenkomst en komt de Overeenkomst tot stand overeenkomstig Jan Wit & Zonen’s aanbod.
3.4      Indien Jan Wit & Zonen op verzoek van Opdrachtgever enige prestatie verricht voordat volledige overeenstemming is bereikt over de prijs en betalingscondities voor die prestatie, dient Opdrachtgever Jan Wit & Zonen daarvoor te betalen conform de dan bij Jan Wit & Zonen geldende tarieven en dient zij de door Jan Wit & Zonen redelijkerwijs gemaakte kosten (w.o. voor werkzaamheden door derden) te vergoeden. Voor advieswerkzaamheden ter zake maatwerkoplossingen geldt, tenzij schriftelijk een ander tarief is afgesproken, een uurtarief groot € [75,00] ex btw.
3.5Â Â Â Â Â Â Alle opgaven door Jan Wit & Zonen zijn met zorg gedaan maar Jan Wit & Zonen kan er niet voor instaan dat zich ter zake geen afwijkingen zullen voordoen. Getoonde of verstrekte monsters, tekeningen of modellen zijn slechts aanduidingen van de betreffende Producten. Slechts bij ernstige afwijkingen van de opgaven van Jan Wit & Zonen of van de tekeningen of modellen, kan ontbinding plaatsvinden.
3.6Â Â Â Â Â Â Jan Wit & Zonen zal bij het inschakelen van derden de nodige zorgvuldigheid in acht nemen en zal bij de keuze van deze derden zoveel mogelijk tevoren overleg voeren met de Opdrachtgever. Iedere aansprakelijkheid van Jan Wit & Zonen voor tekortkomingen van deze derden is uitgesloten. Indien Jan Wit & Zonen derden inschakelt die daarbij een beperking van hun aansprakelijkheid bedingen wordt een dergelijk beding door Jan Wit & Zonen mede namens de desbetreffende Opdrachtgever van Jan Wit & Zonen aanvaard.
4.1      Alle prijzen van Jan Wit & Zonen zijn uitgedrukt in Euro’s en exclusief omzetbelasting, een en ander tenzij anders aangegeven. Elke verandering van de factoren die op de prijs van Jan Wit & Zonen van invloed is, waaronder inkoopprijzen, kostprijzen, valutakoersen en heffingen of belastingen, kan Jan Wit & Zonen doorberekenen aan Opdrachtgever. Indien de verhoging plaatsvindt binnen drie maanden na de Order, kan de Opdrachtgever de Overeenkomst ontbinden onder verplichting het tot dan geleverde aan Jan Wit & Zonen te voldoen tegen de daarvoor overeengekomen prijzen en tarieven.
4.2Â Â Â Â Â Â Betaling door Opdrachtgever dient binnen [30 dagen] na factuurdatum aan Jan Wit & Zonen plaats te vinden; de mogelijkheid tot verrekening door Opdrachtgever is jegens Jan Wit & Zonen uitdrukkelijk uitgesloten.
4.3Â Â Â Â Â Â Jan Wit & Zonen heeft steeds het recht om af te leveren of geleverde zaken per deellevering dan wel periodiek te factureren.
4.4      Bij twijfel omtrent de kredietwaardigheid van Opdrachtgever, is Jan Wit & Zonen gerechtigd te eisen dat vooruitbetaling plaatsvindt dan wel aanvullende zekerheid wordt verstrekt bij gebreke waarvan Jan Wit & Zonen gerechtigd is haar werkzaamheden met onmiddellijke ingang op te schorten c.q. te beëindigen onverminderd het recht van Jan Wit & Zonen op betaling van reeds verrichtte werkzaamheden en schadevergoeding.
4.5Â Â Â Â Â Â Jan Wit & Zonen is gerechtigd de afgifte van zaken die zij voor de Opdrachtgever in verband met de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden onder zich heeft, op te schorten totdat alle door de Opdrachtgever verschuldigde betalingen volledig zijn voldaan.
4.6Â Â Â Â Â Â Na het verstrijken van de betalingstermijn is Opdrachtgever, zonder nadere ingebrekestelling, een rente verschuldigd ter hoogte van de geldende wettelijke handelsrente, art. 6:119 sub a BW, een gedeelte van een kalendermaand voor een volle gerekend. Telkens na afloop van een kalenderjaar wordt het bedrag waarover de rente wordt berekend, vermeerderd met de over dat jaar verschuldigde rente. Indien Opdrachtgever ook na het verstrijken van een nadere betalingstermijn niet volledig heeft betaald dient hij/zij Jan Wit & Zonen alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten te vergoeden. Indien door Jan Wit & Zonen, uit coulance-overwegingen of anderszins, aan Opdrachtgever uitstel voor het verrichten van enige prestatie wordt gegeven, heeft de nieuwe termijn steeds een fataal karakter.
5.1Â Â Â Â Â Â Levering vindt plaats vanaf het vestigingsadres van Jan Wit & Zonen. Indien de Opdrachtgever afname op het overeengekomen moment weigert, of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, is Jan Wit & Zonen gerechtigd de zaken voor rekening en risico van Opdrachtgever op te slaan.
5.2Â Â Â Â Â Â Zaken gelden als geleverd, zodra Jan Wit & Zonen de Opdrachtgever ervan in kennis heeft gesteld dat de zaken, al dan niet nog geheel of gedeeltelijk te monteren, bij gebruiker of bij een derde klaar staan om door Opdrachtgever te worden afgehaald of om in opdracht van Opdrachtgever te worden verzonden. Vanaf het moment van levering komen de geleverde zaken voor risico van Opdrachtgever. Het in- en uitladen, verpakken en vervoer geschiedt voor rekening en risico van Opdrachtgever.
5.3Â Â Â Â Â Â Indien partijen uitdrukkelijk overeenkomen dat Jan Wit & Zonen het transport van de zaken verzorgt, zijn zowel de kosten als het risico van verlies of schade tijdens het transport voor rekening van Opdrachtgever.
5.4Â Â Â Â Â Â De door Jan Wit & Zonen opgegeven afleveringstermijn is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst voor Jan Wit & Zonen geldende omstandigheden en, voor zover afhankelijk van het aanleveren van gegevens door Opdrachtgever en/of prestaties van derden, op de door die derden aan Jan Wit & Zonen verstrekte gegevens. De afleveringstermijn en/of uitvoeringstermijn zal door Jan Wit & Zonen zoveel mogelijk in acht worden genomen doch is geen fatale termijn. Genoemde termijnen gaan in op de datum van de schriftelijke orderbevestiging door Jan Wit & Zonen. Indien Opdrachtgever gegevens dient aan te leveren, gaan de termijnen lopen vanaf de dag van ontvangst door Jan Wit & Zonen, doch niet eerder dan op de datum van de schriftelijke orderbevestiging.
5.5 Â Â Â Â Â Bij overschrijding van enige termijn heeft Opdrachtgever geen recht op (schade)vergoeding. Opdrachtgever heeft in dat geval evenmin recht op ontbinding of opzegging van de Overeenkomst, tenzij de overschrijding van de termijn zodanig is dat van Opdrachtgever redelijkerwijs niet kan worden verlangd dat hij (het desbetreffende gedeelte van) de Overeenkomst in stand laat. Opdrachtgever is alsdan gerechtigd, na ingebrekestelling bevattende een redelijke nadere nakomingstermijn, de Overeenkomst bij aangetekend schrijven te ontbinden of op te zeggen, echter slechts voor zover dat strikt noodzakelijk is.
6Â Â Â Â Â Â Â Â Â Eigendomsvoorbehoud
6.1Â Â Â Â Â Â De door Jan Wit & Zonen geleverde zaken blijven eigendom van Jan Wit & Zonen tot aan de algehele voldoening door Opdrachtgever van de vorderingen van Jan Wit & Zonen uit hoofde van deze of soortgelijke Overeenkomsten alsmede de vorderingen op Opdrachtgever wegens toerekenbaar tekortschieten in de nakoming van zodanige verbintenissen uit genoemde Overeenkomsten waaronder begrepen vorderingen ter zake boete, rente en kosten.
6.2Â Â Â Â Â Â Zolang de geleverde zaken eigendom zijn van Jan Wit & Zonen is het Opdrachtgever niet toegestaan deze op enigerlei wijze te wijzigen, te vervreemden, te bezwaren, c.q. op enigerlei wijze aan een derde in gebruik te geven.
7.1Â Â Â Â Â Â De intellectuele eigendomsrechten van hetgeen Jan Wit & Zonen voor Opdrachtgever heeft vervaardigd komen toe aan Jan Wit & Zonen tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Zulks geldt tevens voor Producten en/of Diensten die voortbouwen op een ontwerp waarop intellectuele eigendomsrechten van Opdrachtgever rusten.
7.2Â Â Â Â Â Â Indien Jan Wit & Zonen Producten en/of Diensten vervaardigt of doet vervaardigen in specifieke opdracht van Opdrachtgever op basis van een ontwerp c.q. (software) product dat niet van Jan Wit & Zonen afkomstig is, vrijwaart Opdrachtgever Jan Wit & Zonen ter zake van alle inbreuken met betrekking op intellectuele eigendomsrechten van derden.
8.1      Reclames inzake gebreken aan het geleverde dienen binnen [… uur/dagen] nadat deze gebreken redelijkerwijs geconstateerd konden worden, althans binnen […] werkdagen na afleveren van de betreffende Producten en/of Diensten, schriftelijk aan Jan Wit & Zonen te worden meegedeeld. Opdrachtgever heeft geen recht op reclame als hij/zij zijn/haar verplichtingen uit de Overeenkomst jegens Jan Wit & Zonen niet is nagekomen.
8.2Â Â Â Â Â Â Indien tijdig, juist en gegrond is gereclameerd, heeft Jan Wit & Zonen de keus het gebrek te herstellen dan wel het overeengekomene alsnog te leveren hetzij een korting op de prijs te geven. Door voldoening aan een van deze prestaties binnen redelijke termijn is Jan Wit & Zonen gekweten van haar verplichtingen en is zij geen schadevergoeding verschuldigd.
9.1Â Â Â Â Â Â Indien Jan Wit & Zonen door een niet toerekenbare tekortkoming (“overmacht”) niet aan haar verplichtingen jegens Opdrachtgever kan voldoen, worden die verplichtingen opgeschort voor de duur van de overmachtstoestand. Indien de overmachtstoestand [drie] maanden heeft geduurd, hebben beide partijen het recht de Overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
9.2Â Â Â Â Â Â Onder overmacht van Jan Wit & Zonen wordt verstaan elke van de wil van Jan Wit & Zonen onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van (het betreffende gedeelte van) haar verplichtingen jegens Opdrachtgever wordt verhinderd, vertraagd of oneconomisch gemaakt of waardoor de nakoming van deze verplichtingen in redelijkheid niet van Jan Wit & Zonen kan worden verlangd. Onder overmacht dient in ieder geval gerekend te worden iedere vertraging of verhindering ontstaan aan de zijde van toeleveranciers en/of producenten alsmede bij de hulppersonen die door of namens Jan Wit & Zonen zijn ingeschakeld bij de uitvoering van haar werkzaamheden.
9.3Â Â Â Â Â Â Indien Jan Wit & Zonen bij het intreden van overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds geleverde c.q. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
Â
10.1Â Â Â Â Opdrachtgever, zijn/haar personeel en door hem/haar ingeschakelde derden zijn verplicht tot strikte geheimhouding met betrekking tot alle informatie betreffende het bedrijf van Jan Wit & Zonen welke zij in verband met de Order en/of de Overeenkomst of de uitvoering daarvan mocht verkrijgen, zulks met inbegrip van de aard, de reden en het resultaat van de door hem/haar uitgevoerde werkzaamheden.
11.1Â Â Â Â Opdrachtgever wordt geacht in verzuim te zijn indien deze enige verplichting uit de overeenkomst niet of niet tijdig nakomt, alsmede indien Opdrachtgever niet voldoet aan een schriftelijke aanmaning om binnen een gestelde redelijke termijn alsnog volledig na te komen.
11.2Â Â Â Â In geval van verzuim van Opdrachtgever is Jan Wit & Zonen gerechtigd zonder enige verplichting tot schadevergoeding, en onverminderd de haar toekomende rechten, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden door een daartoe gerichte schriftelijke mededeling aan Opdrachtgever en/of het door Opdrachtgever eventueel aan Jan Wit & Zonen verschuldigde bedrag terstond in zijn geheel op te eisen en/of het eigendomsvoorbehoud in te roepen.
11.3    Jan Wit & Zonen is bevoegd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden indien Jan Wit & Zonen surséance van betaling of faillissement aanvraagt of tegen haar aangevraagd wordt of beslag op het geheel of een gedeelte van haar vermogen wordt gelegd. Alle gefactureerde bedragen worden alsdan direct opeisbaar. Jan Wit & Zonen zal vanwege deze beëindiging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.
12.1Â Â Â Â Jan Wit & Zonen is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Jan Wit & Zonen is uitgegaan van door of namens Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens. Jan Wit & Zonen is uitsluitend aansprakelijk voor schade die Opdrachtgever lijdt, indien en voor zover die schade het rechtstreekse gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Jan Wit & Zonen.
12.2 Â Â Â De totale aansprakelijkheid van Jan Wit & Zonen zal in alle gevallen zijn beperkt tot vergoeding van directe schade, waarbij het totale door Jan Wit & Zonen aan Opdrachtgever te betalen bedrag uit hoofde van eventuele ongedaanmakingsverplichtingen en vergoeding van schade nimmer meer zal bedragen dan maximaal het bedrag van de voor de Overeenkomst bedongen prijs (exclusief BTW). Jan Wit & Zonen kan nimmer aansprakelijk worden gehouden voor gevolgschade.
12.3Â Â Â Â Opdrachtgever vrijwaart Jan Wit & Zonen voor alle aanspraken van derde(n) die voortvloeien uit of verband houden met de Overeenkomst, w.o. de geleverde zaken en/ of verrichte diensten.
13.1Â Â Â Â Wanneer Opdrachtgever tijdens het uitvoeren van de Overeenkomst Persoonsgegevens verwerkt, zal Opdrachtgever de Persoonsgegevens op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerken en zich houden aan de wettelijke voorschriften die volgen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en verwante wet- en regelgeving.
13.2 Â Â Â Opdrachtgever informeert Jan Wit & Zonen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 48 uur, over ieder verzoek en/of iedere klacht van de toezichthoudende autoriteit of de betrokkene ten aanzien van de Persoonsgegevens die worden verwerkt bij het uitvoeren van de Overeenkomst.
13.3 Â Â Â Opdrachtgever verleent medewerking aan Jan Wit & Zonen wanneer een betrokkene een verzoek indient ter uitoefening van zijn of haar rechten. Opdrachtgever informeert Jan Wit & Zonen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier werkdagen over ieder rechterlijk bevel, dagvaarding, wettelijke verplichting of anderszins verplichting tot het delen van Persoonsgegevens met derden.
13.4    Opdrachtgever zal de aan hem/haar verstrekte Persoonsgegevens ook niet langer bewaren dan noodzakelijk op grond van de geldende wet- en regelgeving. Na het beëindigen van de Overeenkomst met Jan Wit & Zonen zal Opdrachtgever de door Jan Wit & Zonen verstrekte Persoonsgegevens aan Jan Wit & Zonen retourneren dan wel in overleg met Jan Wit & Zonen vernietigen.
13.5Â Â Â Â Ingeval van een datalek dient Opdrachtgever Jan Wit & Zonen binnen 24 uur na de ontdekking ervan te berichten. Opdrachtgever zal handelen in overeenstemming met de instructies van Jan Wit & Zonen en de verplichtingen die voortvloeien uit wettelijke verplichtingen met betrekking tot datalekken. Opdrachtgever verleent op eerste verzoek van Jan Wit & Zonen alle gevraagde medewerking die Jan Wit & Zonen nodig acht om het datalek te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens en/of andere bevoegde toezichthoudende autoriteit en de relevante betrokkenen. Opdrachtgever mag een dergelijke melding niet doen zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van Jan Wit & Zonen.
13.6 Â Opdrachtgever zal Jan Wit & Zonen de volgende informatie verstrekken in geval van een datalek:
13.7Â Â Â Â De kosten van het onderzoek en het verhelpen van het datalek komen, indien de oorzaak ervan aan Opdrachtgever kan worden verweten, geheel voor rekening van Opdrachtgever. Jan Wit & Zonen wordt door Opdrachtgever gevrijwaard van kosten en schadeclaims van derden ter zake.
Â
Â
Â
14.1Â Â Â Â Op de Overeenkomst en alle Overeenkomsten die daaruit voortvloeien is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 (CISG) wordt nadrukkelijk uitgesloten.
14.2Â Â Â Â Ten aanzien van alle geschillen verklaren partijen de rechtbank Noord-Holland, locatie Alkmaar, bij uitsluiting bevoegd daarvan kennis te nemen, tenzij door nationale of internationale wetgeving dwingendrechtelijk anders is bepaald.
***
Nog geen account?
Account aanmaken